CZ SK EN

ZÁJEM O VLASTNÍ BYDLENÍ ROSTE, BRZDÍ HO NEDOSTATEK FINANCÍ I PŘEDRAŽENÉ BYTY

Vydáno dne: 15. 7. 2021 13:01 EMA DATA

Podle aktuálního průzkumu společnosti EMA data zvažuje více než třetina Čechů koupi vlastního bydlení. Většina z nich považuje za výhodnější platit hypotéku než nájem, mladí pak hledají vhodnější prostor. Tři čtvrtiny dotázaných si ho ale nemůžou dovolit kvůli nedostatku úspor nebo nízkým příjmům, bariérou jsou i vysoké ceny nemovitostí.

Vlastní bydlení by si v současné době chtěla pořídit více než třetina Čechů. „Zájem o nemovitosti roste řadu let a poptávka výrazně převyšuje nabídku. Výstavba nestačí, navíc ji brzdí zdlouhavý proces stavebního povolení, k zájmu o byty poslední rok přispěly i rekordně nízké úrokové sazby nebo vyšší úspory z covidové doby. A i když třeba hypotéky už nejsou tak výhodné, jako v únoru, zájem o ně neklesá,“ uvádí Martin Viktora, spoluzakladatel EMA data. Dostupnost bydlení dále zhoršuje růst cen nemovitostí nebo samotného stavebního materiálu a skupování nemovitostí na investici, kterou vlastní již nyní 6 % Čechů a dalších 7 % to zvažuje.

Raději hypotéku než nájem

Vlastní bydlení je pro Čechy lákavé především proto, že považují za výhodnější platit hypotéku než nájem. Myslí si to téměř 2/3 z nich. V některých městech je nájemné dokonce vyšší než měsíční splátka hypotéky. Není proto překvapením, že největší zájem o vlastní bydlení je mezi těmi, kteří bydlí v nájmu,“ vysvětluje Petr Zámečník, datový analytik EMA data. O koupi bytu ale mají zájem i ti, kteří bydlí ve vlastním. Pro třetinu je pak nový byt řešením nevhodného prostoru a 12 % považuje „cihlu“ za nejlepší investici. „Češi jsou citliví na ceny, obchodníci toho využívají při slevových akcích. Projevuje se to i na realitním trhu, kde každý osmý chce byt koupit jednoduše proto, že levnější už nebude,“ doplňuje Zámečník.

Největší zájem o nové bydlení mají mladé rodiny, z těch s jedním dítěte si ho chce pořídit 42 %. „Většinou jsou to děti, co přiměje mladé ke koupi bydlení. S příchodem potomka začínáme řešit další místnost, kterou bude dítě časem potřebovat, pracovnu, abychom měli i my nějaký prostor a podobně,“ dodává Petr Zámečník.

Proč si nekoupíme byt? Prostě na něj nemáme

Navzdory jasným finančním výhodám vlastního bydlení o něm polovina respondentů neuvažuje. Důvod? Pro 78 % Čechů, kteří nemají a ani neuvažují o vlastním bydlení, jsou to peníze. Nejčastěji jim k jeho pořízení chybí úspory (v 54 % případů), překážkou jsou pro ně i nízké příjmy (41 %) a příliš vysoké ceny nemovitostí (39 %). A pro 8 % je argumentem to, že nájemné je výhodnější než měsíční hypoteční splátka. „Taková situace panuje ve velkých městech, právě zde jsou nemovitosti extrémně drahé. Na většině našeho území se vlastní byt zkrátka vyplatí,“ upřesňuje Martin Viktora, spoluzakladatel EMA data. Každý 16. Čech pak preferuje nájem kvůli jeho flexibilitě a možnosti se snáze stěhovat. Upřednostňují ho především svobodní mladí lidé do 26 let.

O průzkumu:

Průzkum společnosti EMA data proběhl on-line a zúčastnilo se ho 1 405 respondentů ve věku 21–61 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, regionu a ekonomické aktivity.  Sběr dat probíhal v období 22. 12. 2020–7. 1. 2021.

Soubory ke stažení

Obrázky
Graf_Proč neuvažujete o koupi bytu nebo rodinného domu.png
Graf_Proč neuvažujete o koupi bytu nebo rodinného domu.png
Graf_Proč uvažujete o koupi bytu nebo rodinného domu.png
Graf_Proč uvažujete o koupi bytu nebo rodinného domu.png
Současní klienti
Referenční klienti
Crest Praha
Ostrovní 126/30, 110 00 Praha 1
tel.: +420 731 613 608
e-mail: zobrazit
ID datové schránky: 2t9dhvu
Crest Ostrava
Tovární 537/8, 709 00 Ostrava–Mariánské Hory
tel.: +420 596 620 435 – 6
e-mail: zobrazit
ID datové schránky: tk7wthy
Crest Bratislava
Murgašova 3, 811 04 Bratislava
tel.: +421 904 283 825
e-mail: zobrazit
 
Jsme členem
Asociace Public Relations Agentur (APRA)
od 28. června 2005.
Držitelem CERTIFIKÁTU CMS 3
(Consultancy Management Standard)
od 13. prosince 2007.
Jsme členem celosvětové sítě
PR agentur IPRN od března 2007.
Tuto organizaci reprezentujeme
v České republice a na Slovensku.