Pro majitele obytného vozu či karavanu je před cestou klíčové správné nastavení pojistky: „Žádosti o proplacení škod jsou nejčastěji zamítnuty, protože se klient proti danému riziku předem nepojistil. Při sjednávání proto doporučujeme myslet na konkrétní situace, které mohou na cestě nastat. Podcenit přípravu se rozhodně nevyplácí,“ upozorňuje Tomáš Klápa, pojišťovací specialista ze společnosti FinGO.
Existují však i situace, ve kterých pojišťovna peníze nevyplatí, ačkoliv je pojistka sjednána řádně: „Do této kategorie určitě patří zjištěný alkohol či užití návykové látky u řidiče. Člověk také může být pojištěn proti krádežím věcí uvnitř vozu, avšak některé pojišťovny mají výluku pro krádeže mezi desátou hodinou večerní a osmou ranní. Pojistka se pak na ně z tohoto důvodu nevztahuje,“ vysvětluje Tomáš Klápa.
Odborníci také upozorňují na důležitost správného ocenění nejen samotného vozidla, ale i jeho vybavení. U novějších vozů lze vycházet z faktury, u starších je vhodné pořídit podrobnou fotodokumentaci interiéru. Opomenout by majitelé obytných vozidel neměli ani na připojištění převážených věcí a kvalitní asistenční služby, zejména při cestách do zahraničí: „Odtah nepojízdného karavanu či obytného vozu v zahraničí vyjde velmi draho. Vysoké náklady mohou vzniknout i v případě, že vůz po nehodě není obyvatelný, a to například se zajištěním náhradního ubytování. Proto doporučujeme sjednat rozšířenou asistenci s dostatečným limitem,“ radí Tomáš Klápa. Doplňuje, že nejlepší variantou jsou tzv. bezlimitní asistenční služby.
Při sjednávání pojištění obytného vozu či karavanu je také důležité rozlišovat mezi povinným ručením a havarijním pojištěním: „Zatímco karavan je připojen k druhému vozidlu, obytný vůz je považován za jeden celek s vlastním pohonem. U obou typů je nezbytné mít sjednané povinné ručení, tedy pro karavan samostatné. To pak kryje škody způsobené provozem vozidla třetím osobám. Havarijní pojištění řidiče chrání před výdaji způsobenými zejména havárií, ale může obsahovat i ochranu proti vandalismu či živelní události,“ uvádí Tomáš Klápa.
V této souvislosti je rozumné zvážit i pojištění GAP (Guaranteed Asset Protection), které poskytuje finanční ochranu tím, že v případě totální škody pokryje rozdíl mezi aktuální tržní hodnotou vozidla a jeho původní pořizovací cenou. „U novějších obytných vozidel doporučuji uzavírat havarijní pojištění včetně GAP, díky kterému má klient v případě totální škody nárok na plnění ve výši pořizovací hodnoty vozidla. S ohledem na křehkost konstrukce obytných vozů je totální škoda po nehodě velmi pravděpodobná,“ uzavírá Tomáš Klápa z FinGO.