Věk jako klíčový faktor při rozhodování o půjčce
V posledních třech letech využilo nějakou formu půjčky, kterou nebyla hypotéka, 24 % Čechů, což podtrhuje význam půjček v české společnosti. Přesto je zde stále třetina obyvatel, která si finance nikdy nepůjčila. Z realizovaného průzkumu vyplývá klíčový faktor při rozhodování o půjčkách – věk. Mladí lidé ve věku 18-26 let si zřídka berou půjčky, což dokládá fakt, že 68 % z nich nikdy žádnou půjčku nevyužilo a jen 16 % má zkušenost s půjčkou v posledních třech letech. Naopak ve věkové skupině 36-44 let je zkušenost s půjčkami výraznější, což z ní činí nejperspektivnější skupinu pro poskytovatele půjček: 32 % respondentů totiž deklaruje zkušenost s půjčkou v posledních třech letech. Zajímavostí je, že obyvatelé větších měst nad 100 tisíc obyvatel, lidé s vysokoškolským vzděláním a svobodní lidé mají méně časté zkušenosti s půjčkami. Nikdy je nevyužilo 42 % obyvatel těchto měst, 45 % vysokoškolsky vzdělaných a 49 % svobodných.
Češi si nejčastěji půjčují na automobil (29 %) a rekonstrukci domácnosti (22 %). Tyto dvě kategorie dominují mezi důvody, proč lidé sahají po úvěrech, a ukazují na snahu investovat do dlouhodobého majetku a zlepšení životních podmínek. „Půjčit si peníze na důležité dlouhodobé investice, jako je například vybavení domácnosti, nové auto nebo vzdělání, může být správným krokem k zajištění lepší budoucnosti. Tyto investice mají potenciál přinést dlouhodobý prospěch a zlepšit kvalitu života. Na druhou stranu, půjčování si na krátkodobou spotřebu nebo požitky, které nepřinášejí trvalou hodnotu, nedává z dlouhodobého hlediska smysl a může vést k finanční nestabilitě,“ komentuje Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Creditu, a dodává: „Je důležité důkladně zvážit účel a podmínky každé půjčky a dodržovat principy odpovědného půjčování. Před uzavřením jakékoliv půjčky by měl mít každý jasný plán, jak a z jakých zdrojů bude půjčku splácet, aby se předešlo zbytečným finančním problémům."
Výběr poskytovatele a pečlivé srovnávání nabídek
„Růst povědomí o možnostech na trhu a schopnost porovnávat nabídky naznačuje, že spotřebitelé jsou stále více finančně gramotní a hledají nejlepší podmínky pro své úvěrové závazky,“ zmiňuje Jaroslav Ondrušek, analytik společnosti Home Credit, a doplňuje: „Polovina respondentů při výběru půjčky oslovila banku, kde má účet. Pozitivní trend vidíme i v tom, že 24 % respondentů porovnávalo více nabídek, což je nárůst oproti 13 % z minulého roku.“
Aktuální klíčové parametry při rozhodnutí o tom, kde si půjčit
Jak uvádí více než 57 % respondentů, zůstávají klíčovými faktory při výběru poskytovatele půjčky úrok a výše měsíční splátky. Oproti loňskému roku vzrostl u dotazovaných také význam předchozí dobré zkušenosti s poskytovatelem a možnost půjčit si přesně tolik, kolik je potřeba. Tento trend naznačuje, že Češi se stávají obezřetnějšími a informovanějšími spotřebiteli.
Řešení při neschopnosti splácet: omezení výdajů a žádost o odklad
Pokud by se respondenti ocitli v situaci, kdy nemají na splátku, 37 % dotazovaných by se snažilo omezit svou spotřebu. Další častou možností, kterou uvádí 29 %, je žádost o odklad nebo snížení splátky. Zajímavé je, že přes 40 % obyvatel Prahy, středoškoláci a vysokoškoláci častěji volí omezení spotřeby, lidé ve věku 36-44 let preferují odklad splátek. Dalšími cestami, které dlužníci volí, jsou přivýdělek ve formě brigády, či čerpání peněz z tzv. železné rezervy. „Včasné a efektivní řešení problému se splácením ukazuje na zodpovědný vztah k finančním závazkům a snahu předejít vážnějším finančním komplikacím,“ komentuje výsledky průzkumu ombudsman Miroslav Zborovský.
Půjčky v rámci rodiny
Půjčky od blízkých často slouží jako flexibilní a méně riziková alternativa k formálním úvěrům, což odráží důvěru a solidaritu v rámci rodinných a přátelských vztahů. Průzkum ukazuje, že více než polovina Čechů (63 %) si někdy půjčila od rodinného příslušníka nebo známého. Půjčku v rámci rodiny volí nejčastěji lidé ve věku 36–44 let (58 %), od známého či kamaráda si pak vypůjčily domácnosti s nižším měsíčním příjmem (31 %), lidé s nižším vzděláním (28 %) a svobodní (27 %).
„Výše půjček od blízkých bývá často ovlivněna ekonomickou situací a úrovní vzdělání. Nejčastější výše půjčky od rodiny nebo přátel je do 10 tisíc Kč (37 %). Na druhou stranu, více než 100 tisíc Kč si půjčilo 17 % respondentů, což je běžnější u lidí s vysokoškolským vzděláním, čtyřčlenných domácností a u lidí ve věku 36–44 let. Je zřejmé, že půjčky zůstávají důležitým nástrojem pro dosažení finančních cílů, a to jak v rámci bankovního sektoru, tak mezi blízkými,“ uzavírá Jaroslav Ondrušek.
*Sběr dat byl realizován ve dnech 3. – 6. června 2025 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na reprezentativním vzorku 1019 respondentů ve věku 18-65 let, česká online populace.
Kateřina Dobešová
Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
Tel.: + 420 736 473 813
E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz
Poznámka pro editory:
Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2024 úvěry v celkové výši 18,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz
Skupina PPF působí ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do řady oborů, jako jsou finanční služby, telekomunikace, média, e-commerce, nemovitosti, biotechnologie či dopravní strojírenství. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 44 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 47 tisíc lidí (k 30. 6. 2024).