Češi letos utratí více peněz za letní odpočinek

Letošní letní dovolené se již rozjíždějí a většině lidí přichází na mysl základní otázka: kolik to všechno bude stát? Jak ukázala data z nedávného průzkumu pro společnost Home Credit, větší část Čechů se domnívá, že bude muset sáhnout do kapsy hlouběji než loni. „Z realizovaného průzkumu vidíme, že 21 % Čechů plánuje utratit za letní dovolenou více než 50 000 Kč, což představuje nárůst oproti loňským 17 % respondentů. Maximální útratu 30 000 Kč plánuje 54 % dotázaných, přičemž v loňském roce to bylo celých 60 %. Stejné výdaje jako v předchozím roce očekává 52 % oslovených, 28 % Čechů očekává, že za letošní dovolenou utratí více než loni, naopak 21 % předpokládá nižší útratu. Zajímavostí je, že respondenti z Prahy častěji očekávají letos větší útratu (33 %),“ vysvětluje analytik společnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.

Výrazný nárůst zájmu o zahraniční dovolené

Letošní data ukazují dramatický posun v preferencích Čechů – celých 70 % plánuje strávit letní dovolenou v zahraničí, což představuje výrazný nárůst oproti 52 % v roce 2024. Mezi nejoblíbenější zahraniční destinace patří Itálie, Slovensko, Řecko, Chorvatsko a Polsko. Kombinaci tuzemské i zahraniční dovolené preferují zejména mladí lidé ve věku 18-26 let (57 %), domácnosti s měsíčním příjmem nad 60 tisíc Kč (56 %), osoby s čistým měsíčním příjmem nad 40 tisíc Kč (58 %), vysokoškolsky vzdělaní lidé (54 %) a obyvatelé Prahy (53 %). Výhradně v České republice chce dovolenou strávit 29 % respondentů, což je pokles z loňských 33 %. 

Zahraniční i tuzemské dovolené se prodlužují

Na zahraniční dovolené plánuje 47 % respondentů strávit nejčastěji 7 až 10 dnů. Potěšujícím trendem je, že více než 10 dnů v zahraničí hodlá strávit 29 % dotázaných, což představuje nárůst oproti loňským 24 %. Češi si tak dopřávají delší odpočinek mimo domov, pravděpodobně v souvislosti s vyššími plánovanými výdaji. Také u tuzemských dovolených je patrný trend prodlužování pobytu. Nejčastěji Češi plánují strávit v domácích destinacích 4 až 6 dnů (38 %), nicméně 46 % respondentů plánuje dovolenou v délce 7 a více dnů, což je nárůst oproti 40 % v roce 2024. Delší dovolené v České republice tak získávají na popularitě.

Zájem o služby cestovních kanceláří roste

Pro letošní letní dovolenou využije služeb cestovní kanceláře 26 % Čechů a dalších 10 % o tom uvažuje. Pouze 53 % respondentů uvádí, že cestovní kancelář určitě nevyužije, což představuje výrazný pokles oproti loňským 65 %. Zajímavostí je, že služby cestovních kanceláří častěji nevyužívají osoby s vysokoškolským vzděláním (61 %), které pravděpodobně preferují individuální organizaci dovolené.

Financování dovolených

V souvislosti s plánováním dovolených je vhodné připomenout základní principy zdravého finančního chování," říká Miroslav Zborovský, ombudsman společnosti Home Credit. „Zodpovědné finanční chování je něco jako dobrá navigace na dlouhé cestě – měli bychom si půjčovat primárně na věci, které nám přinášejí dlouhodobou hodnotu nebo užitek. Typicky je to bydlení, vzdělání, případně kvalitní vybavení domácnosti nebo spolehlivý automobil. Dovolená, jakkoliv obohacující a potřebná, je spíše krátkodobým zážitkem, který by v ideálním případě neměl zatěžovat náš rozpočet na mnoho měsíců dopředu," vysvětluje Miroslav Zborovský a dodává: „Vzpomeňte si, že po návratu z dovolené je mnohem příjemnější prohlížet si fotografie krásných zážitků než odesílat platební příkazy s měsíčními splátkami. Odpočinek a načerpání nových sil jsou bezesporu důležité, ale neměly by se stát zdrojem finančního stresu v budoucnu. Dovolenou si nakonec užijete mnohem více s vědomím, že za ni nebudete platit ještě dlouho poté, co vybledne i vaše opálení."


*Sběr dat byl realizován v květnu 2025 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku 18-65 let, česká online populace.


Kateřina Dobešová

Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR

Tel.: + 420 736 473 813

E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz


Poznámka pro editory:

Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2024 úvěry v celkové výši 18,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz

Skupina PPF působí ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do řady oborů, jako jsou finanční služby, telekomunikace, média, e-commerce, nemovitosti, biotechnologie či dopravní strojírenství. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 44 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 47 tisíc lidí (k 30. 6. 2024).